تبلیغات
وبلاگ تحلیلی بصیرت نو

 
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
غایت تولید کالا و خدمات در یک کشور مصرف آن‌هاست. از این ‌رو، حاکمیت مصرف‌کننده بر اقتصاد یک امر عقلایی است. بنابراین اصلاح الگوی مصرف خانواده، آغازی برای اصلاح تولید و به طور کلی، اصلاح نظام اقتصادی كشور است.
 به نقل از پایگاه بصیرت، محمد نوری / مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در بیانات اولین روز سال ۱۳۹۴ در حرم مطهر رضوی در خصوص وضعیت اقتصاد كشور فرمودند: «امروز عرصه‌ی اقتصاد، به ‌خاطر سیاست‌های خصمانه‌ی آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه‌ی کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است.» اگر چه جنگ اقتصادی از سال‌ها پیش بر عیله كشور ما آغاز شده است و رهبر معظم انقلاب همواره به مقابله آن تأكید داشته‌اند ولی در سالهای اخیر این جنگ شدت گرفته و دشمن با راهبر «جنگ هوشمند» درصدد دستیابی به اهداف خویش می‌باشد.

» درصدد دستیابی به اهداف خویش می‌باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» راهبرد دفاع اقتصادی را تئوریزه كرده و در این خصوص تأکید کردند: «پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.» (۲۹/ بهمن ماه/ ۱۳۹۲)

در این عرصه گرچه نقش مسئولان، سیاستگذاران و دولتمردان در به ثمر رسیدن اقتصاد مقاومتی در کشور غیر قابل کتمان است ولیکن نباید فراموش کنیم که به هر تقدیر «اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردمی است». این جمله بیانگر این حقیقت است که بدون حضور و حمایت آحاد اقشار جامعه، تحقق اقتصاد مقاومتی دور از دسترس خواهد بود.

در بند ۸ این سیاست‌ها كه معطوف به «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی، همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید» می‌باشد مخاطب اصلی آن عموم مردم بوده كه نقش محوری در آن را خانواده بر عهده دارد. همچنین در بند ۲۱ این سیاست‌ها «تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی» مورد انتظار است كه در این بند نیز نقش مردم برجسته و خاص می‌باشد.

با توجه به تأكید رهبر معظم انقلاب بر مدیریت مصرف، اصلاح الگوی مصرف و مصرف كالاهای داخلی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، كه معطوف به نقش خانواده‌ها در تجلی اقتصاد مقاومتی است، در این نوشته به تبیین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در خانواده‌ها خواهیم پرداخت.

الف) مدیریت مصرف

مدیریت مصرف از موضوعات مورد تأکید رهبر معظم انقلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی است كه وزن بالای در برابر سایر موضوعات دارد. مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، زمانی که از قید جهاد در موضوع مصرف استفاده می‌نمایند، اشاره به شرایط ایستادگی در برابر تهاجم دشمن و رد شدن از موانعی است که بر سر راه مصرف متعادل وجود دارد. معظم له در دیدار با کارگزاران نظام، در زمینه‌ی مدیریت مصرف، به عنوان یکی از راهبردهای اقتصاد مقاومتی، معتقدند: «مسئله‌ى مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیردولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بدون شک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان می‌تواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌الله‌ را دارد.( ۳/۵/۱۳۹۱)

از جمله مواردی كه خانواده می‌تواند در مدیریت مصرف برای تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی كند عبارتند از:

۱. پرهیز از اسراف و تبذیر که هر دو طبق آموزه های اسلامی جزء رفتار مضموم، ناپسند و از گناهان کبیره می باشند.

۲. الگو پذیری از نظام اقتصادی اسلامی و تبعیت از الگوهای دینی مانند قناعت ، تعاون ، ایثار ، احسان ، انفاق و در خانواده

۳. عدم احتکار خانگی کالاهای ضروری که موجب افزایش تقاضا و حركت به سمت افزایش نامتعارف و حبابی قیمتها و در نتیجه موجب فشار اقتصادی به جامعه می‌گردد.

۴. اجتناب از مدگرایی، تجمل‌گرایی، اشرافیگری، لوکس گرایی و عدم تبلیغ و ترویج مصرف کالاهای وارداتی (خارجی)

۵. کاهش هزینه های خانواده با کنترل رفتارهای اقتصادی خانواده و آموزش سبک زندگی و اقتصاد اسلامی ایرانی

۶. و...

ب) اصلاح الگوی مصرف

اولین و مهم‌ترین قدم برای اصلاح نظام اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف است؛ زیرا غایت تولید کالا و خدمات در یک کشور مصرف آن‌هاست. از این ‌رو، حاکمیت مصرف‌کننده بر اقتصاد یک امر عقلایی است. بنابراین اصلاح الگوی مصرف خانواده، آغازی برای اصلاح تولید و به طور کلی، اصلاح نظام اقتصادی كشور است. در این میان نقش خانواده در آموزش فرهنگ صحیح مصرف به فرزندان خود، نقشی مهم و تأثیر گذار است. زنان و مادران در آموزش سایر افراد خانواده نقش اساسی دارند و با اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها و توجه به عوامل ریشه ای و ساختاری در جامعه می توان فرهنگ مصرف را در كشور تغییر و ارتقا داد. مواردی از الگوهای غلط مصرفی خانواده‌ها كه نیازمند اصلاح است عبارتند از:

۱. سبک زندگی بر حسب «هزینه کرد متناسب با درآمدهای موجود» و نه بر اساس «درآمدهای آتی و انتظاری» که به مقروض سازی هر چه بیشتر خانواده ها می انجامد.

۲. وجود فرهنگ غلط «هجوم برای خرید بیشتر، همزمان با افزایش سطح قیمت‌ها» كه موجب افزایش بی دلیل قیمت‌ها می‌گردد.

۳. تحریم همگانی خرید کالاهایی که به صورت غیرمنطقی به یکباره با افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

۴. الگوسازی صحیح در امر مصرف منابع و انرژی در خانواده‌ها؛مانند تعویض سالانه پوشال كولرهای آبی، عوض كردن به موقع كیسه جارو برقی یا هواكش آشپزخانه، تنظیم ترموستات یخچال، فریزر و كولر متناسب با دمای هوا، استفاده از لامپ های كم مصرف، خاموش نمودن لامپ‌های اضافه در منزل، مطابق نیاز خرید كردن، استفاده از شیرآلات مناسب و تعمیر بهنگام شیرهای معیوب جهت جلوگیری از اسراف آب و...

۵. اهتمام به مصرف صحیح و به اندازه؛ بد مصرف كردن منابع از مصادیق این مورد است. به عنوان مثال مصرف لبنیات و ماهی در كشور ما كمتر از میانگین جهانی است اما در مصرف نوشابه و شكر و استفاده از لوازم آرایشی در زمره كشورهای پر مصرف هستیم!

ج) مصرف كالاهای داخلی

یكی از معضلات مهم اقتصادی كشور، كم توجهی مردم و خانواده‌ها به مصرف كالای داخلی بدلیل كیفیت پائین آنهاست. ولی نباید این نكته را از ذهن دور داشت كه تا زمانی که مردم کالای ایرانی را برای مصرف انتخاب نکنند و صاحب سرمایه ایرانی را به گردش مالی نرسانند، فضایی برای بهبود کیفیت محصول ایرانی ایجاد نمی شود.

خرید و مصرف هر كالایی مانند رای دادن به آن است و مردم با مصرف کالای خارجی به این نوع کالا ها رای می دهند. وقتی به کالای خارجی رای می دهیم عملاً کارگر و صاحب سرمایه آن کالای خارجی را انتخاب کرده ایم و کارگر و صاحب سرمایه ایرانی را حمایت نکرده ایم و موجبات رونق اقتصادی كشورهای صادر كننده كالا به كشور را فراهم می‌كنیم و در مقابل از گردش سرمایه و رونق كسب و كار در كشور خود جلو گیری نموده‌ایم. پس مصرف کننده های ایرانی باید این عقلانیت را به خرج دهند و كالای ایرانی مصرف كنند، چرا که با این دیدگاه، یکایک مصرف کننده های ایرانی خود یک تولید کننده بلقوه هستند.

با خرید كالای ایرانی و دادن رای و پول به کالای ایرانی، علاوه به محاسن فوق، موجبات درآمد زایی دولت را نیز فراهم می‌آید چرا كه دولت از تولید کننده ایرانی مالیات مناسب می‌گیرد و با این درآمدها عملاً دچار کسری بودجه نمی‌شود و کسری بودجه، كشور را دچار تورم نمی‌کند.





طبقه بندی: اجتماعی،
برچسب ها: اقتصاد مقاومتی، نقش خانواده در اقتصاد، امام خامنه ای،
[ یکشنبه 26 مهر 1394 ] [ 03:45 ب.ظ ] [ ع.ب دهقان ]
درباره وبلاگ

امکانات وب